БНР Портал

Радио Пловдив





ВЕЛИКИТЕ ЕВРОПЕЙЦИ
73 - Феликс Менделсон 
12 March 2014 - 16:33:09

Мнозина са го чували, малцина са го слушали. Феликс Менделсон, музикалното дете-чудо на ХІХ век, умира в славата си едва на 38, полузабравен е през следващите над сто години както заради силните антиеврейски настроения в Германия, така и заради особените отношения с колегите си, най-вече – Вагнер.

През последните 60 години обаче творбите му постепенно се връщат сред публиката, макар да се смята, че името му все още не е заело истинското си място в пантеона на най-големите.
Очеркът за Менделсон може да чуете тук:



Менделсон, Концерт за цигулка и оркестър

Този вълшебен концерт за цигулка и оркестър Менделсон пише през 1844-та за своя приятел, цигуларя Фердинанд Давид. И досега това си остава една от най-широко известните му творби. Като изключим, разбира се, всемирния „Сватбен марш”, който всъщност е част от „Сън в лятна нощ”, музикална увертюра по пиесата на Шекспир. Сигурен съм, че всеки поне веднъж го е слушал на живо. И се надявам онези потърпевши, които го слушат за себе си, да отчитат колко иронична е маршовата му тържественост и как пакостливо ни подлъгва да вярваме в сънища.

Надявам се, но знам, че рядко някой младоженец се разхилва насред церемонията, само защото е доловил иронична нотка в музиката. Подобно поведение се счита за твърде неуместно и се наказва от младоженката - веднага или най-късно до вечерта. Защо обаче намесвам тук категории като „уместно” и „неуместно”? Защото „Сватбеният марш” е нещо като рудиментарен израстък на човечеството, останал ни в наследство от викторианската епоха. Той става задължителен съпровод за сватбата на всяка уважаваща себе си двойка след 1858 година.

Тогава самият Менделсон е мъртъв вече от десетилетие, но кралица Виктория, която още приживе е голяма негова почитателка, нарежда да се включи марша в сватбената церемония на дъщеря и, принцеса Виктория, с принц Фредерик от Прусия. И тук обикновено следва – маестро, музика! Но сега – който иска, нека си изтананика „Сватбения марш” сам, а за останалите ще пусна малко по-неизвестна, макар и не по-малко прекрасна част от палавата увертюра „Сън в лятна нощ”.

Менделсон, Сън в лятна нощ

Маестро Якоб Лудвиг Феликс Менделсон Бартолди - композитор, пианист, органист и диригент, е роден през 1809 година в богато и влиятелно немско еврейско семейство. Дядо му е Мозес Менделсон, прочут еврейски философ, баща му – Абрам Менделсон, е банкер с либерални възгледи. Чудите се какво значи богато, влиятелно и либерално семейство ли? Няколко факта за илюстрация.

Две години след раждането на Феликс семейството се мести от свободния град Хамбург в пруската столица Берлин, защото се страхува от отмъщение на французите заради…..представете си - ролята, която банка „Менделсон-Фридландер” играе в полза на коалицията на европейските сили срещу Наполеон. Феликс не само получава най-доброто възможно образование, но и среща на живо много от известните хора на епохата. Както пише една семейна приятелка – „цяла Европа идваше на крака в тяхната всекидневна”. Освен това, татко Абрам дотолкова отхвърля еврейската традиция, че малкият Феликс дори не е обрязан. И това ако не са доказателства за богатство, влияние и либерален дух, не знам кое тогава може да бъде.

Менделсон, На крилете на песента

Цялата тази работа с либералния дух и ролята му в живота на Менделсон обаче е важна и си струва да се обясни по-подробно. Баща му, банкерът Абрам, има сериозни търкания със своя баща – философа Мозес, и става либерал малко напук на него. Например Мозес пише, че „възможността оттук нататък някой Менделсон да е християнин, е по-малка, отколкото Конфуций да е евреин” – но греши. През 1816 децата на семейство Менделсон са кръстени в Реформаторска църква. Това носи на Феликс имената – Якоб и Лудвиг. Шест години по-късно се покръстват и самите родители, което пък носи на всички и името Бартолди, свързано с фамилията на майка му, Леа Соломон.

Децата обаче не харесват името Бартолди и го употребяват само в официални случаи. Специално Феликс, нещо съвсем нормално от фройдистка гледна точка, явно също има проблем с баща си и се ориентира към духовното наследство на дядо си, с което се гордее цял живот. Този особен вид раздвоение се отразява върху характера му – макар Менделсон иначе да е приветлив и чаровен, на моменти е нервен и силно раздразнителен. По особен начин това се отразява и в творчеството му. Имам предвид например факта, че от двете могъщи оратории, които той пише, едната, „Свети Павел”, е свързана изцяло с християнската традиция, а другата - „Илия”, е посветена на един от най-големите еврейски пророци. А част от нея пък е фантастичната ария „Не се страхувай, Израел!”

Менделсон, Не се страхувай, Израел

Още от детска възраст музикалният талант на Феликс Менделсон е открит и той бързо се превръща във второто след Моцарт дете-чудо на Европа. Ранните уроци по пиано са от мама Леа, после продължават в Париж и Берлин, а на 10 Феликс учи контрапункт и композиция при Карл Фридрих Целтер.

Разбира се, обича Бах и това не е случайно - покрай една леля, фамилията Менделсон има оригинални ръкописи на самия Йохан Себастиан. Тази любов на младия Феликс му остава за цял живот. Факт е, че по-късно, вече в ролята на диригент и нещо като продуцент, той прави много за разпространение и прослава на музиката на Бах в Европа. Разбира се, и сам е силно повлиян от Бах, заниманията му с барок и ранна класика са дълбоки и страстни. Това е стимулирано и от учителя му Целтер, човек с консервативен вкус, който по един или друг начин се пренася в ученика.

Така в епохата, когато музикалният романтизъм е не просто мода, а водеща идея, композиторът Феликс Менделсон твори романтични произведения със силно класически привкус – една от причините за хладните му отношения с водещите романтици като Вагнер и съответно – за по-късната му забрава.

Менделсон, Соната за орган №2

Феликс Менделсон дава първия си публичен концерт, когато е на 9, но тогава вече усилено композира и работите му се представят от частен оркестър на приемите, организирани от неговите родители. Първата му творба е публикувана, когато е на 13, а на 15 пише първата си истинска симфония.

Менделсон, Симфония №1

Това да ви прилича на музика, сътворена от 15-годишно дете? Не, но е факт. А на 16 Менделсон създава и този струнен октет, който с право се счита за творба, която в пълна степен разкрива гения на детето-чудо.

Менделсон, Струнен октет

Този октет, заедно със знаменитата увертюра „Сън в лятна нощ”, дълго време са на практика и най-известните творби на композитора. А неговото музикално наследство е огромно и разнообразно – освен тези ранни работи, Менделсон оставя 5 симфонии, няколко големи оркестрови пиеси, концерти, основно за цигулка и оркестър, много камерни и хорални произведения, както и композиции за пиано и орган. Наследството му като диригент пък е наистина неоценимо – той е първият човек, който въвежда употребата на диригентската палка и оставя сериозна диря в оркестрите на Дюселдорф, Лайпциг и Берлин, които ръководи в различни периоди.

Менделсон, Оратория „Св. Павел”

За краткия си живот Феликс Менделсон изминава дълъг път като музикант и човек. Той пътува из цяла Европа, включително прекарва доста време в Англия, където е много добре приет. Освен с музика, известен е и като добър художник с молив и акварел. Кореспонденцията му е огромна и показва изключителни умения в писаното слово, при това както на немски, така и на английски.

Междувременно успява да се ожени и има пет деца. Голямата любов в живота му обаче е сопраното Джени Линд, шведка, която той среща сравнително късно и на която в последната година от живота си предлага да избягат заедно в Америка. Планът не се реализира, защото смъртта, само с няколко безмилостни удара на сърцето, отнася в своите селения 38-годишния Феликс Менделсон.

В едно свое писмо самият той описва смъртта като „място, където, надявам се, все още има музика, но няма никакви тъги и раздели.” Тези думи на Менделсон звучат по-скоро като молитва – и дано тя наистина да е била чута.

Менделсон, Чуй молитвата ми, Кири Те Канава

 
Още във ВЕЛИКИТЕ ЕВРОПЕЙЦИ
  79 - Алън Тюринг
  78 - Сенека
  77 - Рубенс
  76 - Едит Пиаф
  75 - Джордж Оруел
  74 - Алфред Нобел
  73 - Феликс Менделсон
  72 - Антоан-Лоран дьо Лавоазие
  71 - Ернан Кортес - втора част
  70 - Ернан Кортес - част първа
  69 - Йожен Йонеско
  68 - Свети Изидор от Севиля, защитник на компютрите и интернет
  67 - Нели Закс
  66 - Волфрам фон Ешенбах
  65 - Алфред Жари
  64 - Демокрит
  63 - Едвард Григ
  62 - Лех Валенса
  61- Йеронимус Бош
  60 - Микеланджело Антониони
  59 - Захариас Янсен
  58 - Виктор Юго
  57 - Рихард Щраус
  56 - Фридрих Шелинг
  55 - Джефри Чосър
  54 - Карл Цайс
  53 - Вацлав Хавел
  52 - Енрико Ферми
  51 - Джеймс Уат
  50 - Майка Тереза
  49 - Георгиос Сеферис
  48 - Джани Родари
  47 - Пабло Пикасо
  46 - Овидий
  45 - Фритьоф Нансен
  44 - Волфганг Амадеус Моцарт
  43 - Мартин Лутер
  42 - Мария Калас
  41 - Уилям Бътлър Йейтс
  40 - Ищван, кралят
  39 - Людвик Заменхоф
  38 - Теодор Жерико
  37 - Умберто Еко
  36 - Рене Декарт
  35 - Йоханес Гутенберг
  34 - Джузепе Верди
  33 - Йонас Басанавичюс
  32 - Шарл Азнавур
  31 - Карл Ясперс
  30 - Карл Густав Юнг
  29 - Семейство Щраус
  28 - Уилям Шекспир - част II
  27 - Уилям Шекспир - част I
  26 - Уинстън Чърчил
  25 - Уинстън Чърчил - част II
  24 - Уинстън Чърчил - част І
  23 - Марк Тулий Цицерон
  22 - Стивън Хокинг
  21 - Федерико Фелини
  20 - Андрю Лойд Уебър
  19 - Маргарет Тачър
  18 - Мигел де Сервантес Сааведра
  17 - Рафаело
  16 - Томас Пейн
  15 - Омир
  14 - Исак Нютон
  13 - Жоан Миро
  12 - Джон Ленън
  11 - Христофор Колумб
  10 - Папа Йоан Павел II
  9 - Хенрих Ибсен
  8 - Зенон от Елеа
  7 - Андре Жид
  6 - Т.С. Елиът
  5 - Джеймс Джойс
  4 - Антонио Гауди
  3 - Леонардо да Винчи
  2 - Лудвиг ван Бетовен
  1 - Алберт Айнщайн





Новини

 
 
 
 
Дейности

 
 
 
 
Реклама

 
Радио Пловдив

 
 
 
Радиопрограми

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Радио България

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


© 2010 Българско национално радио. Телефон за контакт: 032 - 60 58 58. Designed by BSH

Protected by Copyscape DMCA Copyright Detector
.