БНР Портал

Радио Пловдив





ВЕЛИКИТЕ ЕВРОПЕЙЦИ
2 - Лудвиг ван Бетовен 
16 November 2012 - 11:06:52




Ако Бетовен не съществуваше, той трябваше да бъде измислен – решавам всеки път, щом чуя някоя от неговите вдъхновяващи композиции. Е, почти всеки път, де. Ако пъпчивият тийнейджър на съседите прави петдесет и осми опит чрез издевателство върху пианото да впечатли някоя си Елиза с надеждата тя да му пусне-е-е…..да му пусне поне една усмивка през оградата, то тогава е трудно да харесваш докрай композитора, съчинил въпросната вдъхновяваща музика. Най-малкото, защото на моменти си принуден да участваш в грозни сцени:

Чува се некадърно тийнейджърско упражнение върху Fur Elise
На дразнещия фон се тропа силно и следва крясък: - Стига с тая Елиза, бе, това е за петдесет и осми път, оглушах вече…..
Упражнението по свирене спира и глас отговаря: - И Бетовен е бил глух, ама не е крещял по невинните музиканти, докато най-чинно се упражняват…..
Упражнението по свирене продължава.
Някъде се чува изстрел. Упражнението пак спира. И пак продължава…..
Разбира се, давам си сметка, че да измислиш глух пианист в свят като нашия си е проява на силна екстравагантност или странно чувство за хумор. Но да измислиш пък глух композитор, какъвто е Бетовен, си е проява направо на извратен вкус от страна на всеобщия ни творец. Като казвам „всеобщ творец”, визирам пряко версията на източните европейски богомили, че човекът всъщност е сатанинско, а не божие творение. Неслучайно например момчетата от групата Trans-Siberian Orchestra издадоха албум, озаглавен Beethoven's Last Night - „Последната нощ на Бетовен”.
Началото на композицията Beethoven от едноименния албум

В албума те правят рок-версия на някои от най-известните композиции на гения Бетовен. А в текстовете пък развиват един по-изтънчен и модерно осмислен вариант на същата сатанинска идея, само че чрез друга световно известна легенда, тази за доктор Фауст, като в неговата роля според тях се намира Бетовен. Той получава огромния си талант и става един от най-великите композитори на света, срещу служба на Мефистофел и, разбира се, в края на краищата погубва безсмъртната си душа:

Следва част от композицията Mephistopheles` Return

Талантът на момчетата от Trans-Siberian Orchestra все пак дава доста добър, макар и оспорван от мнозина резултат. Какво да кажем обаче за един друг „талант”, който реши да се набърка във високия свят на низките мефистофелски дела, като сам се сравни с гения Бетовен:

Двадесетина секунди от Dark Fantasy на Кание Уест

Това е парченце от Dark Fantasy на рапъра Кание Уест, който неотдавна смотолеви публично на брилянтен гангстерски нещо като: „Никой, брато, не мож` ма прекара със здрави такъми рибарски, един е Бетовен и аз го обесих на мюзика мой тъпанарски…..” Което в превод означава, че момчето Уест се мисли за композитор, по-голям от Бетовен и го заявява публично. Ако беше моя работа да давам акъл на глупавите, бих добавил - и затова Кание Уест възможно най-бързо трябва да отскочи до психиатъра си и дълго да лежи там на кушетката. Ама не е моя работа, защото още в Библията е казано човек да не се бърка в простотията, която Бог е отредил на другите…..
Но, така или иначе, забелязал съм, че, за разлика от смислените неща на Запад, които закъсняват да дойдат в България понякога с десетилетия, когато там се случи някоя голяма идиотщина, тя тутакси пристига по нашите земи. Затова очаквам скоро, по примера на въпросния рапър Уест, някоя българска Златка, Патка, Чатка или друга чалга-девица с малко име вместо име, да се изфука, че също се намира най-малкото на нивото на Бетовен. Например на нивото на Бетовен в сантиметри. Или даже, че май е изпреварила Бетовен – да речем по показателя „получени кинти за единица участие”.
Но да оставим мъртвите да погребат своите мъртви, а ние да се погрижим за живия Бетовен. Битието му е истинска каша от противоречия и странности, така че при него всъщност изначално са заложени предпоставките да бъде както велик композитор, така и човек на великото страдание. На великите страсти. На великите реализирани и нереализирани възможности. Само ще скицирам тези предпоставки набързо:

/върху подложка от „Silencio”/
- Бетовен е роден през 1770 година в Бон. За него се казва, че е немски композитор от австрийската музикална школа с фламандски произход. Така че ако досега сте се чудили защо името му е Ван Бетовен, а не Фон Бетовен, както приляга на един прилежен германец, вече знаете;
- майка му носи твърде библейското име Мария Магдалена и това не може да не звучи подтискащо за едно дете, било то и гениално;
- баща му, който носи не по-малко библейското име Йохан или Йоан, е алкохолик с амбиции – амбиции не за себе си, а за сина си. Той се опитва да представи пред публиката младия Лудвиг за по-голям гении от младия Моцарт и така още в началото на живота тотално обърква представата на детето си за възраст, а вероятно и за доста други неща;
- при Бетовен са налице и някои болести, които му оказват влияние цял живот, но най-вече – това е прогресиращата глухота. Развитието на процеса го прави отначало все по-затворен и саможив човек, а в последствие, с напредването си, го превръща направо в непоносим и непонасящ човешка компания мизантроп;
- отначало във Виена, където се мести от Бон на 22-годишна възраст, Бетовен е известен като виртуозен пианист. Но колкото по-глух става, тоест, колкото по-трудно и по-малко композира, толкова повече се разнася славата му на велик композитор. Което обаче не означава, че и финансовите постъпления са съответно нарастващи, напротив;
- за добро или за лошо, прогресивното оглушаване оказва силно влияние и върху характера на самата музика, която композира Бетовен. Ето как меко и романтично звучи например „Лунната соната”, една композиция от неговия тъй наречен ранен период, време, когато слухът му още не е започнал да запада:

Откъс – началото на „Лунната соната”

А ето и какво е звученето на музиката на Бетовен в края на живота му, когато духът на гения се бунтува не само срещу пълното предателство на собствената плът, но и срещу цялата Вселена, за която духът на гения е като всичко друго, което се появява от нищото и изчезва в нищото – слушаме откъс от късната „Симфония № 9:

Откъс от Симфония № 9

Бетовен умира млад, на 56 годишна възраст, по време на силна гръмотевична буря. Има версия, че смъртта му обаче е била вследствие на бавно отравяне с олово.
Според мен това са пълни глупости. И не защото оловото не би могло да го довърши. Но, освен него, то би могло да довърши и кой да е обикновен човек. А в това няма смисъл, няма логика, няма грам митология.

Започва откъс от Симфония № 5 за финал, а върху музиката дикторският текст продължава

Много повече ми харесва версията за бурята, представям си трясъка на гръмотевиците и светкавицата на светкавиците, които падат върху гърчещото се от неутолима вътрешна страст тяло на умиращия гений.
На погребението на Бетовен се стичат десетки хиляди хора. Какво ли са слушали те в онзи последен миг?

 
Още във ВЕЛИКИТЕ ЕВРОПЕЙЦИ
  79 - Алън Тюринг
  78 - Сенека
  77 - Рубенс
  76 - Едит Пиаф
  75 - Джордж Оруел
  74 - Алфред Нобел
  73 - Феликс Менделсон
  72 - Антоан-Лоран дьо Лавоазие
  71 - Ернан Кортес - втора част
  70 - Ернан Кортес - част първа
  69 - Йожен Йонеско
  68 - Свети Изидор от Севиля, защитник на компютрите и интернет
  67 - Нели Закс
  66 - Волфрам фон Ешенбах
  65 - Алфред Жари
  64 - Демокрит
  63 - Едвард Григ
  62 - Лех Валенса
  61- Йеронимус Бош
  60 - Микеланджело Антониони
  59 - Захариас Янсен
  58 - Виктор Юго
  57 - Рихард Щраус
  56 - Фридрих Шелинг
  55 - Джефри Чосър
  54 - Карл Цайс
  53 - Вацлав Хавел
  52 - Енрико Ферми
  51 - Джеймс Уат
  50 - Майка Тереза
  49 - Георгиос Сеферис
  48 - Джани Родари
  47 - Пабло Пикасо
  46 - Овидий
  45 - Фритьоф Нансен
  44 - Волфганг Амадеус Моцарт
  43 - Мартин Лутер
  42 - Мария Калас
  41 - Уилям Бътлър Йейтс
  40 - Ищван, кралят
  39 - Людвик Заменхоф
  38 - Теодор Жерико
  37 - Умберто Еко
  36 - Рене Декарт
  35 - Йоханес Гутенберг
  34 - Джузепе Верди
  33 - Йонас Басанавичюс
  32 - Шарл Азнавур
  31 - Карл Ясперс
  30 - Карл Густав Юнг
  29 - Семейство Щраус
  28 - Уилям Шекспир - част II
  27 - Уилям Шекспир - част I
  26 - Уинстън Чърчил
  25 - Уинстън Чърчил - част II
  24 - Уинстън Чърчил - част І
  23 - Марк Тулий Цицерон
  22 - Стивън Хокинг
  21 - Федерико Фелини
  20 - Андрю Лойд Уебър
  19 - Маргарет Тачър
  18 - Мигел де Сервантес Сааведра
  17 - Рафаело
  16 - Томас Пейн
  15 - Омир
  14 - Исак Нютон
  13 - Жоан Миро
  12 - Джон Ленън
  11 - Христофор Колумб
  10 - Папа Йоан Павел II
  9 - Хенрих Ибсен
  8 - Зенон от Елеа
  7 - Андре Жид
  6 - Т.С. Елиът
  5 - Джеймс Джойс
  4 - Антонио Гауди
  3 - Леонардо да Винчи
  2 - Лудвиг ван Бетовен
  1 - Алберт Айнщайн





Новини

 
 
 
 
Дейности

 
 
 
 
Реклама

 
Радио Пловдив

 
 
 
Радиопрограми

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Радио България

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


© 2010 Българско национално радио. Телефон за контакт: 032 - 60 58 58. Designed by BSH

Protected by Copyscape DMCA Copyright Detector
.