БНР Портал

Радио Пловдив





ИНТЕРВЮ НА ДЕНЯ

Богомил Николов, Асоциация "Активни потребители"
15 April 2014 - 12:23:48

Да поемем ли дълбоко въздух и да се приготвим за по-дълги разговори или по-честно отчитане по-скоро на разговорите по мобилните телефони след решение, което влезе в сила за отчитане на телефонните разговори по решение на Комисията за регулиране на съобщенията? Става дума затова, че мобилните оператори вече ще трябва да отчитат разговорите за всяка секунда.

Примерно както станаха популярни примерите 62 секунди да не ни се отчитат 2 минути директно, защото е започнала втората, а да ни се отчетат 62 секунди. Такива са разпоредбите, които бяха дадени на мобилните оператори в сила от вчера, от днес по различни публикации. Къде обаче има уловка, за какво трябва да внимаваме – винаги гледаме с внимание към темата и търсим за коментар сега Асоциацията „Активни потребители” – нейния председател Богомил Николов.



Да бъдем щастливи потребители или малко по-справедливо отчитани като потребители на мобилни услуги или някъде с едно на ум да се отнесем към темата, кажете.

Богомил Николов: Според нас от днес всеки, който смята, че разговорите му по мобилен телефон ще му се отчитат на една секунда може да остане доста разочарован просто, защото това изискване се отнася само за минимум два нови тарифни плана, които операторите вече предлагат от вчера и не се прилага за нито един от старите тарифни планове. Или с други думи, ако операторът Хикс е имал пет тарифни плана от днес той трябва да има поне два, които да се отчитат на една секунда след първите 30, т. е. дали той ще премахне два стари и ще добави два нови или просто ще ги направи 7 е въпрос на негов избор, но от това, което видяхме вчера, това, което се появи – нови тарифни планове и при трите оператора, мога да кажа, че новите тарифни планове, които те предлагат са с малко по-висока цена за минута разговор и малко по-малко включени минути – така ако може осреднено да се даде преценка. Т. е. ако човек иска разговорите му да се отчитат на една секунда ще трябва да подпише нов договор, да му се смени тарифния план и съответно разговорите му ще бъдат малко по-скъпи. Т. е. ефектът според нас ще бъде близък до нулевия.

Р.П.: И все пак да не сме докрай скептици въпреки, че опита ни е научил да четем ситните шрифтове, като не ги разбираме три пъти да попитаме и да сме достатъчно смели да оспорваме. От една страна не може да се отрече, че някаква справедливост или поне крачка към такова облекчаване.

Б. Н.: Със сигурност процесът според нас отива в положителна посока и въобще не сме скептици. Просто Комисията за регулиране на съобщенията според нас трябваше да бъде малко по-решителна и да въведе такова изискване за всички тарифни планове подобно да кажем регламента за роуминг. Значи ако един български абонат утре пътува в Гърция всички негови разговори в роуминг ще се засичат на една секунда след първите 30, а в рамките на собствената си държава се засичат по различен начин. Според нас и дори знаем, че мобилните оператори обжалваха това решение на регулатора, дори мисля, че ако спечелят в съда това може пък да накара регулатора в следващия момент да вземе ново решение, което да бъде именно в тази посока – да бъде по-решително и да задължи всички оператори да таксуват всички разговори по този начин.

Р. П.: Извън роуминга да се върнем на сегашната ситуация, която би могла да подведе някои от потребителите, които си мислят, че от вчера или от днес 15 април разговорите им вече ще бъдат по новата система отчитани – не, няма да бъдат ако не сме се обадили изрично при мобилния оператор, който ни обслужва. Нали така?

Б. Н.: Просто трябва да сключим нов договор по нов тарифен план.

Р. П.: Изключително изискване, за да не останем излъгани и подведени за това, което се тиражира изключително силно по медиите от няколко дни насам за тази промяна – важно съобщение, което правите с предупреждението да се гледа какви са цените на минута разговор, защото казвате за тези нови изисквания ще си платим с малко по-скъпи тарифи въобще.

Б. Н.: Да, в крайна сметка то отнякъде трябва да се компенсира, тъй като знаете на търговеца му е по-изгодно да ви закръглява минутата нагоре, но аз бих призовал самите мобилни оператори ако кажем пуснат ако пуснат една анкета сред своите потребители и клиенти, в която да ги попитат как предпочитат да им се измерват разговорите, нали нямате съмнение какъв ще бъде резултата. И мисля, че нищо по-честно и нищо по-коректно от това да отчиташ разговорите на една секунда и това да се отнася за всички конкуренти т. е. те да са при равни условия. Това ще бъде по-добре и за нас,и за търговците. Убеден съм.

Р. П.: Има ли други уловки, нещо, за което трябва да се внимава въпреки положителното като цяло звучене на тези информации?

Б. Н.: Най-важното е това, което е записано в индивидуалния договор, тъй като тези изисквания влязоха малко по-рано – вече преди няколко месеца, трябва внимателно да гледаме най-малко поне информацията преди и след подписа. Там по изискванията трябва да бъдат най-съществените неща – например дали даваме съгласие номера да бъде в указателя и всички онези неща, които досега бяха включвани в договора като една презумпция, че потребителя е съгласен. Трябва просто това да става изрично от наша страна.

Р. П.: Може би трябва да се направят и буквални сметки на това колко ще излязат разговорите при старите и по новите тарифи и новото засичане?

Б. Н.: Да, може да се направи едно такова сравнение, но аз преди да го калкулираме знам, че новия план няма да е по-изгоден от стария. Така, че не очаквам някакъв огромен ефект да се случи.

Р. П.: Благодаря ви за вашата гледна точка към една от новините, която със сигурност на първо четене беше посрещната с добро очакване. От друга страна, обаче, едно наум никога не е излишно, когато става дума за отчитане на каквото и да било потребление. С Богомил Николов от Асоциацията „Активни потребители” с предупреждението, че ако искате да се възползвате от новите правила, които са длъжни да спазват мобилните оператори и да отчитат разговорите до секунда трябва да си сключите нови договори с тях - именно по тези тарифи – две задължителни, за които мобилните оператори бяха задължени. Ако считате, че това по старите планове ще ви случи няма да е така.






ОЩЕ ИНТЕРВЮТА
  Светла Москова - изкуствовед
  Радослав Паскалев - богослов
  Маркианополски епископ Константин
  Антоанета Цонева - Институт за развитие на публичната среда
  Александър Кашъмов - адвокат от програма „Достъп до информация”
  Богомил Николов, Асоциация "Активни потребители"
  Пламен Сивов, богослов
  Джема Барух - изпълнителен директор на фондация "Пловдив 2019"
  Светозар Гледачев, финансов анализатор
  Костадин Кисьов, директор на Археологическия музей в Пловдив





Новини

 
 
 
 
Дейности

 
 
 
 
Реклама

 
Радио Пловдив

 
 
 
Радиопрограми

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Радио България

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


© 2010 Българско национално радио. Телефон за контакт: 032 - 60 58 58. Designed by BSH

Protected by Copyscape DMCA Copyright Detector
.